- Цветы и растения
- Аквариум и рыбы
- Для работы
- Для сайта
- Для обучения
- Почтовые индексы Украины
- Всяко-разно
- Электронные библиотеки
- Реестры Украины
- Старинные книги о пивоварении
- Словарь старославянских слов
- Все романы Пелевина
- 50 книг для детей
- Стругацкие, сочинения в 33 томах
- Записи Леонардо да Винчи
- Биология поведения человека
Главная Экономика Книги Державне регулювання економіки - Чистов С. М. |
Державне регулювання економіки - Чистов С. М.
11.4. Державне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища
В Україні існує система органів управління в галузі охорони навколишнього середовища — це юридично самостійні державні, самоврядні й громадські інституції, уповноважені здійснювати організаційно-розпорядчі, координаційні, консультативні, організаційно-експертні, контрольні та інші функції в галузі забезпечення екологічної безпеки, ефективного використання природних ресурсів і охорони навколишнього природного середовища.
До системи органів управління в галузі охорони навколишнього середовища належать:
І. Органи загального державного управління
1. Органи центральної державної виконавчої влади:
- Кабінет Міністрів України;
- Постійна урядова комісія з питань техногенної екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій;
- Рада національної безпеки.
2. Органи державної виконавчої влади Автономної Республіки Крим:
— уряд Автономної Республіки Крим.
3. Органи місцевої державної виконавчої влади:
- обласні державні адміністрації;
- Київська міська державна адміністрація;
- Севастопольська міська державна адміністрація;
- районні державні адміністрації;
- районні в м. Києві державні адміністрації;
- районні в м. Севастополі державні адміністрації;
- Органи спеціального державного управління
- Органи надвідомчого управління і контролю в галузі екології:
- Міністерство екології та природних ресурсів України;
- Міністерство охорони здоров’я України.
- Органи спеціального поресурсного управління:
- Державний комітет України по земельних ресурсах;
- Державний комітет України по водному господарству;
- Міністерство праці та соціальної політики України;
- Державний комітет лісового господарства України.
- Органи спеціалізованого функціонального управління:
- Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи;
- Міністерство внутрішніх справ України;
- Державний комітет України стандартизації, метрології та сертифікації.
- Органи спеціалізованого галузевого управління:
- Міністерство палива та енергетики України
- Органи місцевого самоврядування
міські Ради народних депутатів; | обласні Ради народних депутатів; |
селищні Ради народних депутатів; | районні Ради народних депутатів; |
сільські Ради народних депутатів; | районні в містах Ради народних депутатів. |
- Органи громадського управління
- Українське товариство охорони природи;
- Українська екологічна академія наук;
- Українська екологічна асоціація «Зелений світ»;
- Національний екологічний центр;
- Український екологічний фонд.
Верховна Рада та Кабінет Міністрів України вже схвалили деякі закони й постанови щодо вдосконалення системи управління природокористуванням. Це Закон «Про охорону навколишнього природного середовища» (1991 р.), Закон «Про тваринний світ» (1993 р.), постанови: «Про посилення охорони запасів цінних видів риб, ссавців, водних безхребетних й водних рослин», «Про порядок обмеження, тимчасової заборони чи припинення діяльності підприємств, установ і організацій у разі порушення ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища», «Про порядок визначення плати і стягнення платежів за забруднення навколишнього природного середовища», «Про створення Державної екологічної інспекції Міністерства охорони навколишнього природного середовища і ядерної безпеки».
Президент України видав Укази зі згаданої проблеми, зокрема: «Про заходи щодо організації роботи по поліпшенню екологічного стану р. Дніпро та якості питної води», «Про додаткові заходи щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи».
Органи державного управління з регулювання відносин щодо охорони навколишнього природного середовища отримали такі повноваження:
Верховна Рада України:
- визначає основні напрямки державної політики в галузі охорони природного середовища;
- затверджує державні екологічні програми;
- визначає правові основи регулювання відносин у галузі охорони навколишнього природного середовища;
- приймає рішення про припинення діяльності підприємств і об’єктів у разі порушення ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища;
- визначає повноваження Рад народних депутатів, порядок організації та діяльності органів управління в галузі охорони навколишнього середовища, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки;
- установлює правовий режим зон надзвичайної ситуації оголошує такі зони на території республіки та визначає статус потерпілих громадян.
Верховна Рада Автономної Республіки Крим:
- визначає порядок організації та діяльності органів управління в галузі охорони навколишнього середовища й використання природних ресурсів;
- визначає повноваження Рад народних депутатів у галузі охорони навколишнього середовища та раціонального використання природних ресурсів;
- забезпечує реалізацію екологічної політики України, екологічних прав громадян;
- затверджує екологічні програми;
- організує вивчення навколишнього середовища;
- створює й визначає статус позабюджетних, резервних, у тому числі й валютних, фондів для фінансування програм та інших заходів з охорони навколишнього середовища;
- приймає рішення про визначення територій та об’єктів, що підлягають особливій охороні;
- припиняє діяльність підприємств у разі порушення ними законодавства про охорону навколишнього середовища;
- установлює в разі потреби нормативи екологічної безпеки вищі, ніж ті, що діють на території України.
Кабінет Міністрів України:
- здійснює реалізацію визначеної Верховною Радою України екологічної політики;
- забезпечує розробку державних республіканських, міждержавних і регіональних екологічних програм;
- координує діяльність міністерств, відомств, інших установ та організацій України з питань охорони навколишнього середовища;
- визначає порядок розробки та затвердження екологічних нормативів, лімітів використання природних ресурсів, викидів і скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, захоронення (складування) відходів;
- встановлює порядок та граничні розміри плати за користування природними ресурсами, забруднення навколишнього природного середовища, захоронення (складування) відходів, інші види шкідливого впливу на довкілля;
- приймає рішення щодо категорійності та організації нових об’єктів природно-заповідного фонду країни;
- організує екологічне виховання та екологічну освіту громадян;
- приймає рішення про зупинення або припинення діяльності підприємств, установ і організацій (незалежно від форм власності та підпорядкування) у разі порушення ними екологічного законодавства.
Міністерство екології та природних ресурсів України та його органи на місцях:
- здійснюють комплексне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища в країні, проводять єдину науково-технічну політику з питань охорони навколишнього природного середовища й використання природних ресурсів, координують діяльність міністерств, відомств, підприємств, установ і організацій в цій галузі;
- ведуть державний контроль за використанням і охоро- ною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферно- го повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу й виключної (морської) економіч- ної зони держави, а також за додержанням норм екологічної безпеки;
- забезпечують роботу державної екологічної інформаційної системи;
- затверджують нормативи, правила, беруть участь у розробці стандартів щодо регулювання використання природних ресурсів і охорони навколишнього природного середовища від забруднення та інших шкідливих впливів;
- здійснюють державну екологічну експертизу;
- одержують безплатно від міністерств, відомств, підприємств, установ та організацій інформацію, необхідну для виконання покладених на них завдань;
- видають дозволи на захоронення (складування) промислових, побутових та інших відходів, на скиди шкідливих речовин у навколишнє природне середовище, та спеціальне використання природних ресурсів, відповідно до законодавства України;
- обмежують чи припиняють діяльність підприємств і об’єктів незалежно від їх підпорядкування та форм власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням лімітів на викиди та скиди забруднюючих речовин;
- подають позови щодо відшкодування збитків і втрат, заподіяних у результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища;
- складають протоколи та розглядають справи про адміністративні правопорушення в галузі охорони природного середовища й використання природних ресурсів;
- керують заповідною справою, ведуть Червону книгу України;
- координують роботу інших спеціально вповноважених органів державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів;
- здійснюють міжнародне співробітництво з питань охорони навколишнього природного середовища, вивчають, узагальнюють і поширюють міжнародний досвід у цій галузі, забезпечують виконання зобов’язань України за міжнародними угодами з питань охорони навколишнього природного середовища.
Місцеві Ради народних депутатів:
- забезпечують реалізацію екологічної політики України, екологічних прав громадян;
- дають згоду на розміщення з урахуванням екологічних вимог на підвідомчій території підприємств, установ і організацій;
- затверджують з урахуванням екологічних вимог проекти планування й забудови населених пунктів, їх генеральні плани та схеми промислових вузлів;
- видають і скасовують дозволи на окреме спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення;
- затверджують місцеві екологічні програми;
- організовують вивчення навколишнього природного середовища;
- створюють і визначають статус позабюджетних, резервних, у тому числі валютних, фондів для фінансування програм та інших заходів з охорони навколишнього природного середовища;
- організовують у разі необхідності проведення екологічної експертизи;
- інформують населення про стан навколишнього природного середовища;
- організовують роботу з ліквідації екологічних наслідків аварій, залучають до цих робіт підприємства, установи й організації (незалежно від їхнього підпорядкування та форми власності) та окремих громадян;
- приймають рішення про організацію територій та об’єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні;
- здійснюють контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища;
- припиняють господарську діяльність підприємств, установ і організацій місцевого підпорядкування, а також обмежують чи припиняють (тимчасово) діяльність не підпорядкованих Радам підприємств, установ та організацій у разі порушення ними законодавства про охорону навколишнього природного середовища;
- координують діяльність відповідних спеціально вповноважених державних органів управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів на території місцевої Ради народних депутатів.
Виконавчі й розпорядчі органи місцевих Рад народних депутатів:
- здійснюють реалізацію рішень відповідних Рад народних депутатів;
- координують діяльність місцевих органів управління, підприємств, установ і організацій, розташованих на території місцевої Ради народних депутатів, незалежно від форм власності та підпорядкування;
- організують розробку місцевих екологічних програм;
- визначають порядок оплати та розміри платежів за забруднення навколишнього середовища та захоронення (складування) відходів;
- затверджують для підприємств, установ та організацій ліміти використання природних ресурсів, за винятком ресурсів республіканського значення, ліміти викидів і скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, за винятком викидів і скидів, що призводять до забруднення природних ресурсів республіканського значення або природного середовища за межами території цієї Ради народних депутатів;
- організують збирання, переробку, утилізацію й захоронення промислових, побутових та інших відходів на своїй території;
- формують і використовують місцеві позабюджетні фонди охорони навколишнього природного середовища і використання природних ресурсів;
- погоджують поточні й перспективні плани підприємств, установ і організацій з питань охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів;
- забезпечують систематичне та оперативне інформування підприємств, установ, організацій та населення про стан навколишнього природного середовища, захворюваність населення;
- організують екологічну освіту та екологічне виховання громадян;
- приймають рішення про організацію територій та об’єктів природно-заповідного фонду місцевого значення.
Громадське управління в галузі охорони навколишнього середовища здійснюється громадськими об’єднаннями, якщо така діяльність передбачена їхніми статутами, зареєстрованими відповідно до законодавства України.
Громадські природоохоронні об’єднання мають право:
- розробляти й пропагувати природоохоронні програми;
- утворювати громадські фонди охорони природи за погодженням із місцевими Радами народних депутатів; за рахунок власних коштів і добровільної трудової участі членів громадських об’єднань, виконувати роботи з охорони та відтворення природних ресурсів, збереження та поліпшення стану навколишнього середовища;
- брати участь у проведенні спеціально вповноваженими державними органами управління перевірок виконання підприємствами, установами та організаціями природоохоронних планів і заходів;
- проводити громадську екологічну експертизу, оприлюднювати її результати і передавати їх органам, уповноваженим приймати рішення;
- одержувати в установленому порядку інформацію про стан навколишнього середовища, джерела його забруднення, про програми й заходи з охорони навколишнього середовища;
- виступати з ініціативою проведення референдумів з питань, пов’язаних з охороною природи, використанням природних ресурсів та забезпеченням екологічної безпеки;
- вносити до відповідних органів пропозиції про організацію територій та об’єктів природно-заповідного фонду.
Метою управління в галузі охорони навколишнього середовища є реалізація законодавства, контроль за додержанням вимог екологічної безпеки, забезпечення проведення ефективних і комплексних заходів щодо використання природних ресурсів, досягнення узгодженості дій державних і громадських органів.
Created/Updated: 25.05.2018