special

Бізнес-план: технологія розробки та обгрунтування - Покропивний С. Ф.,

5.2. Стратегія маркетингу

Центральне місце в стратегії будь-якої фірми займає стратегія маркетингу. Фірма для того й існує, щоб поставляти свою продукцію на ринок. Розвиток фірми та величина отримуваного прибутку залежать від того, наскільки повно й ефективно вона задовольнятиме потреби своїх клієнтів. Інші компоненти загальної стратегії фірми (фінанси, виробництво, дослідження й розробки) мають сприяти досягненню загальної мети маркетингу. Одночасно й сама стратегія маркетингу має враховувати наявні ресурси фірми та поєднуватися з іншими напрямками її діяльності.

У широкому розумінні стратегія маркетингу — це система конкретних стратегій щодо вибору і формування:

  • цільового ринку фірми;
  • номенклатури та асортименту продукції;
  • системи збуту та реалізації продукції;
  • політики ціноутворення;
  • способів організації рекламної кампанії;
  • політики підтримки продукції фірми.

Перелік зазначених конкретних стратегій може змінюватися залежно від специфічних характеристик ринку діяльності фірми, від особливостей самої фірми, її товарів і послуг.

Розділ плану «Стратегія маркетингу», як правило, починається з визначення загальної маркетингової стратегії фірми. З неї тому, хто читає бізнес-план, має стати зрозумілим:

  • по-перше, на який із типів маркетингового підходу орієнтується фірма;
  • по-друге, на які специфічні властивості й переваги продукції фірми (якість, ціна, обслуговування, сервіс тощо) буде звернуто увагу.

В основу розробки стратегії маркетингу покладено вибір цільового ринку. При цьому можуть бути застосовані різні типи маркетингових підходів до розробки стратегії залежно від:

  • структурних характеристик даного цільового ринку (ринок у цілому; один сегмент ринку; кілька сегментів ринку);
  • стадії життєвого циклу товару;
  • ресурсних можливостей фірми;
  • ступеня однорідності продукту фірми;
  • маркетингової стратегії конкурентів (рис. 5.1).

 

 

 

 

 

 

Структурні характеристики ринку

 

 

Ринок у цілому

Один сегмент ринку

Більшість сегментів ринку

 

 

Тип

Масовий

маркетинг

Концентрований

маркетинг

Диференційований

маркетинг

 

маркетингового

підходу

Орієнтація на широкий споживчий ринок із використанням одного базового комплексу маркетингу

Орієнтація на одну групу споживачів із використанням спеціального залучення саме цієї групи споживачів

Орієнтація на кілька груп споживачів із використанням спеціально опрацьованого комплексу маркетингу для кожної групи споживачів

 

 

 

 

 

 

Рис. 5.1. Можливі підходи до опрацювання стратегії маркетингу

У самому бізнес-плані достатньо пояснити, чому був вибраний той чи той тип маркетингового підходу і на яких перевагах фірми будуватиметься стратегія завоювання цільового ринку.

Реалізація загальної стратегії маркетингу здійснюється:

  • вибором відповідних каналів збуту продукції (послуг) фірми;
  • формуванням цінової політики;
  • вибором способів реалізації рекламної кампанії;
  • формуванням політики підтримки продукту (послуг) фірми.

Усі ці елементи маркетингової стратегії тісно взаємопов’язані і можуть бути поєднані різними способами. Це означає, що кожна фірма формує свою власну так звану маркетингову суміш, тобто так розподіляє зусилля й комбінує інструменти маркетингу, щоб з урахуванням конкретних ринкових умов досягати своїх цілей найліпшим способом.



 

Created/Updated: 25.05.2018