special

Бухгалтерський облік - Сопко В.В.

А.11.2.3. Організація облікової служби на підприємстві (організація роботи апарата)

Обліковий процес технологічно є складним, тому знання його організації займає особливе місце в теорії.

В залежності від масштабу діяльності підприємства кількість працюючих у бухгалтерії може бути дуже різноманітною — від «нікого» (обліковий процес виконує сам власник) до декількох десятків а то й сотень осіб. Якщо в бухгалтерії зайнято дві особи, то вже вимагається поділ праці між ними (мова йде про функціональний поділ обов’язків по виконанню облікового процесу), чітке визначення облікового процесу в часі та просторі. При наявності декількох осіб (7—9) вимагається наукова система організації їх праці, яка поєднує комплекс організаційних, техніко-економічних, санітарно-гігієнічних, психофізіологічних та естетичних заходів.

Організація праці повинна:

— регламентувати обов’язки та відповідальність кожного працюючого;

— передбачати комплексне вирішення усіх питань організації праці на основі поділу та кооперації праці.

Розподіл облікової праці можливий при двох формах організації та побудови бухгалтерської служби: централізованій та децентралізованій.

При централізованій формі побудові апарату всі працівники облікової служби зосереджені в центральній бухгалтерії та підпорядковані головному бухгалтеру. При децентралізованій — частина апарату знаходиться в складі лінійних (функціональних служб — цехів, магазинів, ферм тощо) та в адміністративному відношенні підпорядковані керівникам цих служб.

Чисельність працюючих, яка потрібна для виконання облікових робіт, визначають методом прямого розрахунку на підставі обсягу робіт.

Сьогодні розрізняють три типи організаційних структур апарату бухгалтерського обліку: лінійну (рис. А.11.2), лінійно-штабну (рис. А.11.3) та комбіновану (рис. А.11.4).

Ефективність бухгалтерського обліку в значній мірі залежить від організації праці окремих виконавців. Ця робота повинна мати наукову основу. Основу її становлять: розподіл та кооперація праці, регламентування задач, обов’язків, функцій, стандартизація, організація робочих місць, додержання раціонального трудового режиму, режиму праці: режиму відпочинку тощо.

Лінійна організація побудови апарату

Рис. А.11.2. Лінійна організація побудови апарату

Лінійно-штабна структура апарату організації

Рис. А.11.3. Лінійно-штабна структура апарату організації

Комбінована структура апарату бухгалтерії

Рис. А.11.4. Комбінована структура апарату бухгалтерії



 

Created/Updated: 25.05.2018