special

Інвестування - Пересада А.А.

3.5. Фінансове планування інвестицій

Існує три основних документи, що дозволяють планувати, аналізувати і контролювати інвестиційний проект — Звіт про прибутки та збитки, Баланс та План грошових потоків. Дані у кожній зі статей доходів та витрат зазначених документів повинні бути представлені в єдиній валюті.

3.5.1. Звіт про прибутки та збитки

Звіт про прибутки та збитки відображає операційну діяльність підприємства (процес виробництва та збуту продукції або послуг) за певні періоди часу (місяць, квартал, рік). Зі Звіту про прибутки і збитки інвестор може визначити прибутковість підприємства, що реалізує проект. Звіт про прибутки та збитки також використовується для розрахунку ряду податків.

Формування Звіту про прибутки та збитки здійснюється відповідно до загальноприйнятих принципів бухгалтерського обліку — GAAP.

Для побудови таблиці «Звіт про прибутки та збитки» потрібні такі дані:

  • З плану продажу — виручка від реалізації продукції та послуг, втрати від продажу по роках. При цьому в таблиці відображається сумарна величина обсягу продажу у вартісному виразі, що являє собою суму контрактних продаж у даний період часу: продаж за фактом, продаж у кредит, а також сума продажу з авансовими платежами у попередні періоди за продукцію, яка була поставлена замовникам у поточний період часу.
  • З плану витрат — сума змінних витрат з урахуванням плану виробництва за розрахунковий період часу (місяць, квартал, рік).
  • З плану витрат — сума загальних (операційних, торгово-адміністративних) витрат за розрахунковий період. При цьому необхідно пам’ятати, що Звіт про прибутки та збитки включає амортизаційні відрахування і нараховані відсотки по кредитах.

Існує лише два способи підвищення ефективності діяльності підприємства (збільшення значення у нижньому рядку таблиці, тобто чистого прибутку): продавати дорожче і більше та більше і/або дешевше виробляти. Це досить просте правило є найважливішим у процесі аналізу та управління проектом.

 

Назва статті

1996 р.

1997 р.

1998 р.

+

Виручка від реалізації продукції (обсяг продажу)

1000

1300

1700

Втрати

20

26

34

=

Обсяг продажу з урахуванням втрат

980

1274

1666

Змінні витрати

300

390

510

=

Валовий прибуток

680

884

1156

Операційні витрати

220

240

270

Торгово-адміністративні витрати

180

220

290

=

Прибуток

280

424

596

Податки 40 %

112

169,6

238,4

=

Чистий прибуток

168

254,4

357,6

Які б дії не здійснювало керівництво підприємства по підвищенню ефективності його діяльності, врешті-решт це буде виконання однієї з наведених вище умов.

Розглянемо приклад аналізу Звіту про прибутки та збитки за трьома варіантами проекту.

За наявності кількох варіантів, що відображають ймовірнісні прогнози доходів і витрат, зміни у будь-якому рядку таблиці неминуче зумовлять зміни в останньому рядку, незважаючи на те, чи це буде збільшення обсягу продажу, чи скорочення витрат.

 

Назва статті

Проект № 1

Проект № 2

Проект № 3

+

Виручка від реалізації продукції (обсяг продажу)

1050

1050

1050

Втрати

50

50

50

=

Обсяг продажу з урахуванням втрат

1000

1000

1000

Змінні витрати

700

500

300

=

Валовий прибуток

300

500

700

Операційні витрати

150

200

200

Торгово-адміністративні витрати

140

200

300

=

Прибуток

10

100

200

Податки 40 %

4

40

80

=

Чистий прибуток

6

60

120

Підприємство з низьким валовим доходом, як правило, має нижчі витрати. Інакше кажучи, у процесі планування ми повинні вирішити головне завдання — отримати дохід, який покриє всі наші витрати, а також принесе прибуток. Наприклад, якщо продукція виробляється з нижчими витратами, ніж у конкурентів, то існує можливість збільшити торговельні витрати на просування продукції на ринок або знизити ціни, що позитивно вплине на обсяг продажу.



 

Created/Updated: 25.05.2018