- Цветы и растения
- Аквариум и рыбы
- Для работы
- Для сайта
- Для обучения
- Почтовые индексы Украины
- Всяко-разно
- Электронные библиотеки
- Реестры Украины
- Старинные книги о пивоварении
- Словарь старославянских слов
- Все романы Пелевина
- 50 книг для детей
- Стругацкие, сочинения в 33 томах
- Записи Леонардо да Винчи
- Биология поведения человека
Главная Инвестиции Книги Інвестиційне кредитування - Пересада А.А. |
Інвестиційне кредитування - Пересада А.А.
8.6. Ефективність залучення іноземних інвестиційних позик
Незважаючи на значні іноземні запозичення, на сучасному етапі розвитку ринкових відносин в Україні вітчизняні підприємці і надалі потребують великого обсягу зовнішнього фінансування.
Проте, інтенсивне залучення іноземних кредитів, зокрема під гарантії уряду у різноманітних формах і на різних умовах, закономірно веде до утворення зовнішнього державного боргу.
Так, станом на 1 січня 2000 р. зовнішній державний борг України становив 12,4 млрд дол. США. У структурі зовнішнього боргу борг міжнародним фінансовим організаціям дорівнював 46,5 %, борг іноземним країнам, у тому числі за позиками, наданими під гарантії уряду, — 36,5 %, фідуціарні позики становили 15,2 %, заборгованість за облігаціями державної зовнішньої позики 1995 р. — 10,6 %.
Проводячи аналіз структури зовнішнього боргу, слід зазначити, що динаміка кредитів змінилася у бік західних кредиторів (див. табл. 8.1).
Отже, якщо на 1 січня 1994 р. заборгованість країнам СНД становила 75,4 % усього зовнішнього боргу, то вже на початок 1997 р. — 34,9 %, на початок 1998 р. — 27,2 % і на початок 1999 р. — близько 20 %. Це дає підстави зробити висновок про позитивні тенденції зменшення зростання боргу, зокрема за поставки енергоносіїв із Росії і Туркменістану. Зовнішній державний борг зростає здебільшого за рахунок кредитів, які надають міжнародні фінансові організації. Так, у структурі зовнішнього боргу на кінець 1998 р. 25,9 % становить борг Міжнародному валютному фонду, 16,1 % — Світовому банку, 3,3 % — Європейському співтовариству, 1,5 % — Європейському банку реконструкції та розвитку.
У міжнародній практиці для оцінки стану державного боргу використовуються різноманітні показники. Світовий банк, наприклад, вважає критичним рівень державного зовнішнього боргу, який відповідає 50 % ВВП. Рада національної безпеки Російської Федерації вважає максимально допустимим показник потреби держави в обслуговуванні й погашенні внутрішнього боргу з податкових надходжень зведеного бюджету на рівні 25 %.
Україна не має сьогодні своїх узаконених напрацювань щодо критичних показників економічної безпеки країни з державного боргу. Тому на практиці при визначенні меж зовнішньої державної заборгованості використовують показники відношення державного
Таблиця 8.1
ДИНАМІКА ТА СТРУКТУРА ЗОВНІШНЬОГО ДЕРЖАВНОГО БОРГУ УКРАЇНИ (млрд дол. США)*1
*1: {Складено за: Бондарчук Т. Г. Зовнішній державний борг України та механізм його обслуговування // Фінанси України.— 1999. — № 5.— С. 94—102.}
Рік | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 |
Зовнішній борг — усього | 0,396 | 3,624 | 4,828 | 8,217 | 8,839 | 9,555 | 12,48 |
1. Заборгованість за позиками МФО; | 0,000 | 0,000 | 0,477 | 2,211 | 3,444 | 4,022 | 5,073 |
Світовий банк | 0,000 | 0,000 | 0,101 | 0,503 | 0,905 | 1,212 | 1,749 |
Європейське співтовариство | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,110 | 0,241 | 0,352 | 0,352 |
Міжнародний валютний фонд | 0,000 | 0,000 | 0,371 | 1,565 | 2,263 | 2,392 | 2,811 |
ЄБРР | 0,000 | 0,000 | 0,005 | 0,033 | 0,035 | 0,066 | 0,161 |
2. Заборгованість за позиками, наданими іноземними державами | 0,396 | 3,624 | 4,351 | 4,806 | 4,275 | 3,854 | 2,958 |
Росія | 0,000 | 2,704 | 2,704 | 3,060 | 2,381 | 2,001 | 1,072 |
Туркменістан | 0,000 | 0,000 | 0,713 | 0,708 | 0,704 | 0,599 | 0,458 |
Молдова | 0,000 | 0,028 | 0,028 | 0,019 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Казахстан | 0,000 | 0,001 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Японія | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,182 | 0,150 | 0,150 |
Кредитні лінії | 0,396 | 0,891 | 0,906 | 0,745 | 0,860 | 1,013 | 1,217 |
Інші кредити | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,274 | 0,148 | 0,091 | 0,061 |
3. Заборгованість за позиками, наданими іноземними комерційними банками | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,559 | 1,650 |
4. Зовнішня заборгованість, не віднесена до інших категорій | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 1,200 | 1,120 | 1,120 | 1,155 |
боргу до ВВП та експорту країни і відношення обслуговування зовнішнього державного боргу до експорту країни. За цією класифікацією Україна має відносно низький рівень державної заборгованості, який, проте, характеризується тенденцією до зростання. Так, обсяг зовнішнього державного боргу у відсотках до експорту товарів та послуг у 1996 р. становив близько 40 %, у 1997 р. — 48 %, а в 1998 р. — майже 65 %, обсяг зовнішнього боргу у відсотках до ВВП у 1997 р. дорівнював 22,9 %, 1998 р. — 41,8 %, у 1999 р. — 54,2 %.
Основними причинами такої ситуації є тривала економічна криза, незбалансованість державних фінансів, хронічна дефіцитність платіжного балансу, непривабливість інвестиційного клімату для іноземних інвесторів та значний відплив за кордон національного капіталу.
Високий розмір зовнішнього боргу України як в абсолютному, так і у відносному вираженні, велика кількість ресурсів, які відвертаються на його обслуговування, призвели до того, що Україна почала втрачати шанси на отримання пільгових інвестиційних кредитів, а також не може розпочати реалізацію програм інвестиційних проектів зі Світовим банком, які могли б бути спрямовані на здійснення структурних реформ.
З цього приводу особливої гостроти сьогодні набуває питання управління зовнішнім державним боргом, яке повинно базуватися як на прямому державному управлінні, так і на побічних методах, що включають надання державних гарантій і нормативно-адміністративне регулювання залучення негарантованих кредитів приватним фірмам.
На практиці при управлінні зовнішнім державним боргом виділяють три способи можливого використання залучених ресурсів:
- фінансове розміщення, коли із зовнішніх джерел здійснюється фінансування інвестиційних проектів і розвитку економіки. Цей спосіб є найпрогресивнішим видом використання зовнішнього боргу. При цьому надзвичайно важливим є відбір конкурентних високоефективних інвестиційних проектів, які б забезпечували повернення одержаних ресурсів;
- бюджетне використання, за якого залучені ресурси спрямовуються на фінансування поточних бюджетних витрат, у тому числі на обслуговування зовнішньої заборгованості. Цей спосіб використання ресурсів, що залучаються з міжнародного ринку, — найменш ефективний з існуючих;
- змішане бюджетно-фінансове розміщення, коли запозичення використовуються як на фінансування поточних бюджетних потреб, так і на розвиток економіки в цілому.
На Україні великого поширення, на жаль, набув найменш ефективний спосіб — нові запозичення спрямовуються на фінансування поточних витрат бюджету, включаючи й обслуговування існуючого зовнішнього боргу. Так, на обслуговування і погашення державного боргу в 1998 р. затрачено майже 10 млрд грн, що відповідає 95 % усіх доходів державного бюджету за цей час. Крім того, на цю мету було витрачено 93 % зовнішніх і внутрішніх запозичень.
На підставі поданих вище аргументів можна зробити висновок, що для поліпшення управління обслуговування зовнішнього боргу, його скорочення, а отже і зменшення негативного впливу на бюджетний дефіцит та економіку України в цілому необхідно:
- спрямувати іноземні кредити на інвестиції в імпортозамінюючі та експортноспроможні виробництва;
- обмежити й поступово відмовитися від отримання іноземних кредитів на покриття дефіциту бюджету, коли він не за рахунок розвитку інвестицій;
- своєчасно готувати обґрунтовані бізнес-плани під отримання іноземних кредитів;
- домагатися незв’язаного характеру іноземних кредитів, щоб вони слугували національному виробникові, а не експорту товарів країн-постачальниць;
- законодавчо заборонити використання зовнішніх запозичень держави для фінансування поточних бюджетних витрат, відмовитися від одержання дорогих короткострокових кредитів;
- дати перевагу виробничому спрямуванню зовнішнього кредитного фінансування під гарантії держави.
Таким чином, у перспективі пріоритети в залученні іноземних інвестиційних кредитів мають переходити від уряду України до підприємців країни, а в їх наданні — до приватних кредитів. Адже перспективи отримання зарубіжних коштів із приватних джерел прямо пов’язані з рейтингом підприємницького ризику країни.
Контрольні запитання і завдання
- Що таке міжнародний інвестиційний кредит?
- Охарактеризуйте основні джерела залучення Україною іноземних позичкових коштів.
- Визначте роль міжнародного інвестиційного кредиту.
- Визначте особливості системи залучення зовнішніх кредитів під гарантії Кабінету Міністрів України.
- Охарактеризуйте порядок розгляду пропозицій щодо надання Україні іноземних кредитів у межах міжнародних договорів.
- Охарактеризуйте порядок розгляду пропозицій про залучення юридичними особами — резидентами іноземних кредитів, повернення яких гарантується Кабінетом Міністрів України.
- Як здійснюється оформлення індивідуальних гарантій Кабінету Міністрів України для забезпечення виконання юридичною особою — резидентом зобов’язань щодо погашення іноземних кредитів?
- Хто здійснює контроль за цільовим та ефективним використанням і своєчасним погашенням іноземних кредитів під гарантії Кабінету Міністрів України.
- Покажіть особливості інвестиційного кредитування Міжнародним банком реконструкції та розвитку.
- Покажіть особливості інвестиційного кредитування Європейським банком реконструкції та розвитку.
- Визначте основні напрями діяльності ЄБРР в Україні.
- Визначте основні об’єкти інвестиційного кредитування в Україні ЄБРР?
- За якими критеріями відбираються вітчизняні банки для участі в обслуговуванні кредитної лінії ЄБРР?
- Яким критеріям мають відповідати малі та середні підприємства, їх проекти та позики, щоб отримати кредит по лінії ЄБРР?
- Яким критеріям мають відповідати мікрота малі підприємства, їх проекти та субкредити по лінії ЄБРР?
- Визначте напрями та умови інвестиційного кредитування в Україні: Німецько-українським фондом «Міжнародний консультаційний проект», Фондом Євразія, Програмою інвестування ОПІК, Американським фондом малих кредитів, Фондом підтримки підприємств у нових західних незалежних державах.
- Дайте визначення зовнішнього боргу. Обґрунтуйте напрямки його обслуговування.
- Які способи використовують країни при управлінні зовнішнім боргом?
Created/Updated: 25.05.2018