- Цветы и растения
- Аквариум и рыбы
- Для работы
- Для сайта
- Для обучения
- Почтовые индексы Украины
- Всяко-разно
- Электронные библиотеки
- Реестры Украины
- Старинные книги о пивоварении
- Словарь старославянских слов
- Все романы Пелевина
- 50 книг для детей
- Стругацкие, сочинения в 33 томах
- Записи Леонардо да Винчи
- Биология поведения человека
Главная Экономика Економіка праці - Завіновська Г. Т. |
Економіка праці - Завіновська Г. Т.
13.3. Соціальне партнерство, його сутність у ринкових умовах
На етапі становлення ринкової економіки здійснюється кардинальна зміна соціально-трудових відносин. Соціальне партнерство являє собою такий тип і систему відносин між роботодавцями і працівниками, за якого в межах соціального миру забезпечується узгодження їхніх соціально-трудових відносин. Функціонування системи соціального партнерства здійснюється на тристоронній (трипартизм) співпраці спілки підприємців (підприємців), тобто роботодавців, профспілок та органів державної влади.
Гарантією ефективного функціонування механізму соціального партнерства є чітке визначення інтересів кожної з трьох основних соціальних сил суспільства, розумний розподіл ролей і відповідальності за визначення і реалізацію спільної соціально-економічної політики.
Мета соціального партнерства полягає в прагненні держави, роботодавців і найманих працівників досягти загального блага в суспільстві через підвищення продуктивності праці, розвиток науково-технічного прогресу, збільшення валового національного продукту, підвищення рівня життя.
Згідно з принципами, розробленими Міжнародною організацією праці (МОП), соціальне партнерство має ґрунтуватися на демократичних засадах: свободі, справедливості, плюралізму, бажанні сторін досягти взаєморозуміння та наданні можливостей брати участь у прийнятті спільних рішень.
Правовою основою системи соціального партнерства є Конституція України, Закони України «Про колективні договори і угоди», «Про професійні союзи, їх права і гарантії діяльності» інші закони і нормативні правові акти, що регулюють трудові відносини, положення і рекомендації МОП.
Держава забезпечує правове регулювання взаємовідносин між партнерами, організовує і координує переговори, встановлює, гарантує і контролює дотримання мінімальних норм і гарантій у сфері праці і соціально-трудових відносин (умови оплати праці, відпочинку, соціального захисту населення тощо).
Підприємці (роботодавці), захищаючи свої інтереси і права як власників засобів виробництва, у соціальному партнерстві вбачають можливість проведення погодженої технічної, економічної політики без різких потрясінь і руйнівних конфліктів. Підприємці несуть основну відповідальність за результати господарювання, забезпечення належних умов праці і розмірів її оплати та фінансового забезпечення соціального захисту працівників.
Профспілки як захисники і виразники інтересів найманих працівників покликані виборювати і захищати соціальні, економічні та професійні права працівників, боротися за соціальну справедливість, сприяти створенню для людини належних умов праці й життя.
Система соціального партнерства об’єднує можливості держави, підприємців і профспілок для досягнення соціального миру, сприяє створенню належних умов для економічного розвитку країни, позитивно впливає на формування і використання трудових ресурсів. Здійснення цього відбувається за допомогою розроблення і реалізації узгоджених економічних і соціальних програм, забезпечення певних гарантій щодо оплати праці, робочого часу і відпочинку; регулювання ринку праці і створення необхідних умов для підвищення ефективності зайнятості населення; забезпечення на виробничому рівні згідно з угодами і договорами належних умов для ефективного використання трудового потенціалу.
В Україні система соціального партнерства охоплює: сферу дії, зміст колективних договорів і угод, сторони переговорів та їхні повноваження, періодичність переговорів і процедури вирішення конфліктів.
Під час ведення колективних переговорів, укладання договорів та угод, взаємних консультацій і контролю, а також вирішування колективних спорів необхідно брати до уваги, окрім загальних принципів всієї системи соціального партнерства, деякі специфічні.
У процесі здійснення колективних переговорів партнерство повинно ґрунтуватися на:
- основі трипартизму, тобто представництва уряду або виконавчих органів влади (держави), профспілок і підприємців;
- рівності сторін на переговорах і недопустимості ущемлення прав працівників і підприємців;
- довірі у відносинах;
- знанні і повазі щодо прав і обов’язків один до одного, недопущенні конфронтації;
- відкритості і доступності переговорів;
- умінні слухати партнера;
- додержанні культури полеміки, дискусії, критики;
- обов’язковості і надійності, необхідності завершувати переговори домовленістю.
Укладання колективних договорів повинно ґрунтуватися на таких принципах:
- дотримання норм законодавства;
- рівноправність сторін;
- вільний вибір і обговорення питань, які становлять зміст колективних договорів і угод;
- добровільність взяття зобов’язань;
- реальність забезпечення зобов’язань, що беруться;
- більша вигода для трудівників під час прийняття даних колективних угод (договорів) порівняно з попередніми.
Під час взаємних консультацій і контролю необхідно дотримуватися таких принципів:
— регулярність проведення консультацій у процесі співробітництва;
— систематичність контролю і відповідальність;
— відповідальність за неподання інформації;
— гласність під час здійснення контролю за додержанням договорів, угод.
У процесі вирішення колективних спорів (конфліктів) необхідно дотримуватися таких принципів:
- пріоритетність примирювальних методів, які повинні застосовувати примирювальні комісії та арбітраж;
- використання страйку як крайнього засобу вирішення трудового спору;
- прагнення сторін до скорішого урегулювання конфлікту і підписання угоди.
Система соціального партнерства повинна являти собою взаємозв’язаний і узгоджений механізм функціонування різних видів угод і колективних договорів, що забезпечують надійні гарантії й ефективне регулювання заробітної плати.
Контрольні запитання і завдання1. Охарактеризуйте поняття «соціальна політика».
2. Що є функцією соціального управління?
3. Охарактеризуйте суб’єктів соціальної політики.
4. Які основні завдання соціальної політики в Україні?
5. Які основні стратегічні напрями подолання бідності
в Україні?
6. Що являє собою соціальний захист?
7. Що являє собою соціальне страхування?
8. Які основні напрями у створенні системи загальнообов’язкового соціального страхування?
9. Як здійснюється соціальне страхування на випадок безробіття?
10. Що являє собою пенсійне забезпечення?
11. У чому полягає реформування пенсійної системи
в Україні?
12. Як здійснюється соціальна допомога?
13. Що являє собою соціальне партнерство?
14. Яка правова основа системи соціального партнерства?
15. Охарактеризуйте принципи соціального партнерства.
Created/Updated: 25.05.2018