- Цветы и растения
- Аквариум и рыбы
- Для работы
- Для сайта
- Для обучения
- Почтовые индексы Украины
- Всяко-разно
- Электронные библиотеки
- Реестры Украины
- Старинные книги о пивоварении
- Словарь старославянских слов
- Все романы Пелевина
- 50 книг для детей
- Стругацкие, сочинения в 33 томах
- Записи Леонардо да Винчи
- Биология поведения человека
Главная Бухгалтерский учет, аудит Книги Бухгалтерський облік у галузях економіки - Захожай В.Б. |
Бухгалтерський облік у галузях економіки - Захожай В.Б.
Розділ VI. БУХГАЛТЕРСЬКА ФІНАНСОВА ЗВІТНІСТЬ
6.1. Основи побудови і складання фінансової звітності
Мета та склад фінансової звітності
Загальні вимоги до фінансової звітності визначені П(С)БО 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затверджені наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99 № 87. Дане положення встановлює:
• мету фінансових звітів;
• їх склад;
• звітний період;
• якісні характеристики та принципи, якими керуються при складанні звітності;
• вимоги до розкриття інформації у фінансовій звітності. Метою фінансової звітності є забезпечення загальних інформаційних потреб широкого кола користувачів, які покладаються на неї, як на основне джерело фінансової інформації під час прийняття економічних рішень (табл. 6.1,6.2).
Складові фінансової звітності:
• баланс;
• звіт про фінансові результати;
• звіт про рух грошових коштів;
• звіт про власний капітал;
• примітки до фінансової звітності.
Підприємство заносить інформацію до тієї чи іншої статті фінансової звітності, якщо:
• існує ймовірність збільшення чи зменшення майбутніх економічних вигод, пов'язаних з цією статтею;
• оцінка статті може бути достовірно визначена.
Таблиця 6.1 Інформаційні потреби основних користувачів фінансової звітності
Хто | Для чого використовує |
Інвестори | придбання, продаж та володіння цінними паперами; участь у капіталі; оцінка якості управління; визначення сум дивідендів, що розподіляються |
Керівництво підприємства | регулювання діяльністю підприємства |
Банки, постачальники | забезпечення зобов'язань підприємства |
Кредитори, замовники | оцінка здатності підприємства виконувати свої зобов'язання |
Працівники | оцінка здатності підприємства виконувати свої зобов'язання, а також виконання зобов'язань перед працівниками |
Органи державного управління | формування макроекономічних показників |
Таблиця 6.2
Призначення основних компонентів фінансової звітності
Компонент | Зміст | Використання інших частин |
1 | 2 | 3 |
Баланс | наявність економічних ресурсів, які контролюються підприємством на дату балансу | оцінка сукупності ресурсів підприємства, їх ліквідності та платоспроможності: • прогнозування потреб у позиках; • оцінка та прогноз змін в економічних ресурсах |
Звіт про фінансові результати | доходи, витрати і фінансові результати діяльності підприємства за звітний період | оцінка та прогноз: • прибутковості діяльності підприємства; • структури доходів і витрат |
Звіт про власний капітал | зміни у складі власного капіталу підприємства протягом звітного періоду | оцінка та прогноз змін у власному капіталі |
Закінчення табл. 6.2
1 | 2 | 3 |
Звіт про рух грошових коштів | генерування використаних грошових коштів у звітний період | оцінка та прогноз операційної, інвестиційної та фінансової діяльності підприємств |
Примітки | додатковий аналіз статей звітності, необхідних для забезпечення їх зрозумілості | оцінка та прогноз: • діяльності підрозділів; • облікової політики; • ризиків чи непевності, які впливають на підприємство, його ресурси та зобов'язання |
Якісні характеристики фінансової звітності
Фінансова звітність повинна надати дохідливу, доречну, достовірну та зіставну інформацію щодо фінансового стану, результатів діяльності підприємства, руху його грошових коштів, змін у складі власного капіталу.
Дохідність. Щоб фінансова звітність була зрозумілою, П(С)БО 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності" вимагає наявність у ній даних про:
1) підприємство;
2) дату звітності та звітний період;
3) валюту звітності та одиницю її виміру;
4) відповідні показники за звітний період;
5) облікову політику та її зміни;
6) аналітичну інформацію щодо статей фінансових звітів;
7) консолідацію фінансових звітів;
8) припинення окремих видів діяльності;
9) обмеження щодо володіння активами;
10) участь у спільній діяльності;
11) виявлення помилок та пов'язані з ним коригування;
12) переоцінку статей фінансової звітності;
13) іншу інформацію, розкриття якої передбачено П(С)БО. Якісними характеристиками фінансової звітності є: Доречність інформації характеризується її впливом на прийняття рішень користувачами. Фінансова звітність повинна бути підготовлена у відповідні строки, адже її використовують для оцінки результатів звітного періоду і для прогнозування майбутніх фінансових результатів, спроможності підприємства вчасно виконати свої зобов'язання.
Фінансова звітність подається у встановлені терміни і в разі затримки вона втрачає свою доречність.
Достовірність досягається за відсутністю суттєвих помилок та необ'єктивних (упереджених) суджень. Ступінь достовірності оцінюється аудиторами.
Зіставність — порівняння звітних періодів, різних підприємств.
Під час складання фінансової звітності необхідно збалансовувати принципи таким чином, щоб досягти якісних характеристик фінансової звітності.
Строки і порядок подання фінансової звітності визначено у "Порядку подання фінансової звітності", затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 № 419.
Дія цього Порядку поширюється на всіх об'єктів господарювання незалежно від організаційно-правових форм і форми власності. Квартальна фінансова звітність (крім зведеної і консолідованої) подається не пізніше ніж на 25-й день після закінчення звітного кварталу, а річна— не пізніше 20.02 наступного за звітним роком. У Порядку визначено перелік організаційно-правових форм і видів діяльності підприємств та організацій, які зобов'язані не пізніше 1 червня наступного за звітним роком оприлюднювати річну фінансову звітність та консолідовану звітність шляхом публікації у періодичних виданнях або розповсюдження її у вигляді окремих друкованих видань. До таких підприємств відносять:
ВАТ, дочірні товариства, банки, валютні та фондові біржі, інвестиційні фонди і компанії, кредитні спілки, страхові компанії тощо.
Відповідно до п. 12 Порядку перед складанням річної фінансової звітності підприємства зобов'язані проводити інвентаризацію активів і зобов'язань.
Весь цикл бухгалтерського обліку від здійснення операцій до складання фінансової звітності може бути поділений на етапи:
1) відображення всіх операцій у первинних документах;
2) аналіз операцій, її визнання та оцінка відповідно до вимог П(С)БО, а також відображення у певних реєстрах бухгалтерського обліку;
3) внесення записів за результатами інвентаризації щодо активів та зобов'язань до реєстрів;
4) перенесення даних у головну книгу;
5) закриття рахунків доходів і витрат;
6) складання оборотно-сальдового балансу;
7) складання фінансової звітності.
Елементи фінансової звітності
У П(С)БО 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності" фінансова звітність визначена як бухгалтерська звітність, що відображає фінансовий стан підприємства і результати його діяльності за звітний період.
Елементами фінансової звітності є:
1. Виручка— надходження чистих активів або погашення зобов'язань підприємства шляхом реалізації товарів або послуг, що становлять основні операції підприємства.
2. Витрати — відтік або використання активів чи виникнення зобов'язань у зв'язку з доставкою товарів чи послуг.
3. Прибутки — збільшення чистих активів від випадкових і неосновних операцій та інших видів діяльності, за винятком доходів від інвестицій з власників.
4. Збитки — зменшення чистих активів від випадкових або побічних операцій та інших подій, за винятком видатків або розподілень власникам.
5. Активи — можливі майбутні економічні вигоди, отримані підприємством внаслідок минулих операцій.
6. Зобов'язання — можливі майбутні втрати економічних вигод внаслідок минулих операцій, включаючи передачу активів або послуг.
7. Капітал власників — остаточні проценти власників після сплати всіх боргів (невипущені акції + нерозподілені прибутки).
Також має місце в обліку консолідована звітність (одній компанії належить контрольний пакет акцій іншої компанії та їх фінансові звіти зводяться воєдино). Процес зведення фінансових звітів називають консолідацією.
Created/Updated: 25.05.2018