- Цветы и растения
- Аквариум и рыбы
- Для работы
- Для сайта
- Для обучения
- Почтовые индексы Украины
- Всяко-разно
- Электронные библиотеки
- Реестры Украины
- Старинные книги о пивоварении
- Словарь старославянских слов
- Все романы Пелевина
- 50 книг для детей
- Стругацкие, сочинения в 33 томах
- Записи Леонардо да Винчи
- Биология поведения человека
Главная Экономика Конспекты лекций Економіка природокористування |
Економіка природокористування
1.4. Принципи визначення плати за використання природних ресурсів та її розподіл
Ефективність механізму платного природокористування визначається і введенням плати за користування природними ресурсами. Для обґрунтування даного механізму можна сформулювати основні принципи визначення плати за природні ресурси. Принципи визначення плати за природні ресурси:
1. плата за природній ресурс, використання якого приносить більший прибуток при однакових витратах має бути вищою
2. величина плати за природні ресурси має бути достатньо висока для стимулювання впровадження ресурсозберігаючих і еколого безпечних технологій у виробництво
3. величина плати за природні ресурси має бути рівною величині витрат на відновлення і відтворення даного ресурсу
Згідно з чинним законодавством України плата за використання природних ресурсів встановлюється на основі нормативів плати і лімітів їх використання
Нормативи плати визначаються з урахуванням розповсюдження природних ресурсів, їх якості, місця розташування можливого відтворення, доступності, комплексності, можливості переробки та утилізації відходів та інших факторів.
Ліміти формуються виходячи з оцінки безпечності чи гранично-можливого вилучення природних ресурсів, тобто такого обсягу, який не призводить до порушення рівноваги в екосистемі.
В Україні затверджено інструкцію та відповідні офіційні методики про порядок обчислення і сплати платежів за спеціальне використання надр і корисних копалин, рибних, водних, земельних та лісових ресурсів.
Плату за спеціальне використання природних ресурсів вносять:
- суб'єкти підприємницької діяльності, що видобувають та реалізовують їх чи використовують в своїй виробничій діяльності;
- суб'єкти підприємницької діяльності, до складу яких входить структурний підрозділ, що займається видобутком корисних копалин чи виробництвом певної продукції і передає їх для подальшої переробки чи реалізації.
Серед платежів за природні ресурси є два типи:
1) за право користування (вводиться на конкретній території, може бути у вигляді податку чи плати за ліцензію на користування даних ресурсів)
2) на відтворення і охорону ПР (визначення затрат на підтримання заданого рівня якості
навколишнього природного середовища) Плата природних ресурсів вноситься у вигляді спеціальних зборів, податку, орендної плати чи в інших формах передбачених законодавством. При використанні природних ресурсів у межах встановлених лімітів платежі за них відносяться на витрати виробництва і стягуються з доходу (балансовий прибуток підприємств). Платежі за понад лімітне і нераціональне використання природних ресурсів стягуються з прибутку, що залишився в розпорядженні природокористувача чи з його приватних коштів.
Розподіл платежів за користування природних ресурсів, %
Види платежів | До держ. бюджету | До обласних і місцевих бюджетів |
1. За землю | 30 | 70 |
2. Надра | 40 | 60 |
3. За водні | 80 | 20 |
4. За лісові | 80 | 20 |
5. За рибні | 100 | - |
Created/Updated: 25.05.2018