- Цветы и растения
- Аквариум и рыбы
- Для работы
- Для сайта
- Для обучения
- Почтовые индексы Украины
- Всяко-разно
- Электронные библиотеки
- Реестры Украины
- Старинные книги о пивоварении
- Словарь старославянских слов
- Все романы Пелевина
- 50 книг для детей
- Стругацкие, сочинения в 33 томах
- Записи Леонардо да Винчи
- Биология поведения человека
Главная Экономика Економічний аналіз - Болюх М. А., Бурчевський В.З. |
Економічний аналіз - Болюх М. А., Бурчевський В.З.
7.7. Аналіз рентабельності продукції
Слово «рентабельність» походить з німецької «rentabel» (дохідний, прибутковий) і означає показник економічної ефективності виробництва на підприємствах у різних галузях і народному господарстві в цілому.
До показників рентабельності продукції відносять:
1. Рентабельність окремих виробів — розраховується як відношення прибутку від виробу до собівартості самого виробу.
2. Рентабельність реалізованої продукції — розраРентабельність виробництваховується як відношення прибутку від реалізації продукції (або чистого прибутку) до виручки від реалізації продукції.
3. — розраховується як відношення прибутку від реалізації до вартості основних фондів і матеріальних оборотних коштів.
- Показники рентабельності визначаються в коефіцієнтах або у відсотках і показують частку прибутку в кожній грошовій одиниці витрат, або частку товарної продукції в її собівартості.
Показники рентабельності можна розраховувати і за окремими структурними підрозділами, і за видами діяльності.
Показники рентабельності використовують для оцінки результатів діяльності підприємства, його структурних підрозділів, у ціноутворенні, інвестиційній політиці, для порівняль-ного аналізу споріднених підприємств, що виробляють таку саму продукцію, для вибору варіантів формування асортименту і структури продукції, аналізу раціональності виробництва продукції.
Завданнями аналізу рентабельності є:
- оцінка виконання визначених параметрів (плану, прогнозу тощо);
- вивчення динаміки показників;
- визначення факторів зміни їхнього рівня;
- пошук резервів зростання рентабельності;
- розроблення заходів для використання виявлених резервів.
Вибір і послідовність аналізу визначається його завданням. Так, для оцінки результатів діяльності підприємства аналізують рентабельність реалізованої продукції для вивчення виробництва окремих видів продукції з погляду попиту на них, доцільності їх випуску — рентабельність окремих виробів і фактори її зміни.
Варто вивчати рівень рентабельності не тільки в цілому по підприємству, а й у його структурних підрозділах, а також за видами діяльності підприємства (основна, інвестиційна, фінансова тощо).
Зміна рентабельності окремих видів продукції відбувається під впливом різних факторів, деякі з них показано на рис. 7.3.
Рис. 7.3. Структурна схема рентабельності одиниці виробу
- Фактори зміни ціни реалізації і собівартості виробу вважаються факторами першого, а всі інші — факторами другого порядку. Визначення впливу факторів першого порядку проводиться методом ланцюгових підстановок або методом абсолютних різниць. Приклад аналізу факторів зміни рентабельності одиниці виробу наведено в таблиці 7.10.
Таблиця 7.10
АНАЛІЗ РЕНТАБЕЛЬНОСТІ ОДИНИЦІ ВИРОБУ
Найменування виробів (шифр виробів) | Реалізація, тис. грн | Собівартість виробу | Рівеньрентабельності | Відхиленнявід плану | ||||||
за планом | за звітом | за планом | за звітом | за планом [(гр.2 / гр.4) – – 1] ? 100 | за фактичної ціни та планової собівартості [(гр.3 / гр.4) – 1] ?? 100 | за звітом [(гр.3 / гр.5) – – 1] ? 100 | усього (гр.8 – гр.6) | у т. ч. за рахунок | ||
ціни (гр.7 – гр.6) | собівартості (гр.8 – гр.7) | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
А | 200 | 250 | 170 | 210 | 17,64 | 47,05 | 19,04 | +1,4 | +29,41 | –28,01 |
Б | 325 | 363 | 290 | 315 | 12,06 | 25,17 | 15,23 | +3,17 | +13,11 | –9,94 |
В | 360 | 355 | 330 | 318 | 9,09 | 7,57 | 11,63 | +2,54 | –2,33 | +4,06 |
Г | 518 | 525 | 480 | 495 | 7,91 | 9,37 | 6,06 | –1,85 | +1,46 | –3,31 |
- Дані таблиці свідчать, що планові показники рентабельності щодо виробів А, Б і В перевиконано, щодо виробу Г рентабельність знизилась (гр. 9). Щодо виробів А і Б перевиконання досягнуто за рахунок ціни, а щодо виробу В — за рахунок зниження собівартості. Щодо виробу Г, то за рахунок ціни рентабельність підвищилась, але збільшення собівартості вплинуло негативно на рентабельність і перекрило позитивний вплив ціни. Такий всебічний розгляд впливу факторів на зміну рентабельності дає можливість планувати оптимальне виробництво різної продукції, його витратний механізм, пов’язуючи це з прибутком, кон’юнктурою ринку.
- Вплив факторів другого порядку на зміну рівня рентабельності розраховується за допомогою способу частковoї участі. Для цього використовується інформація про зміну ціни на продукцію в абсолютному розмірі (виріб А):
- зміна якості продукції +10 тис. грн
- зміна попиту на продукцію +15 тис. грн
- зміна показника інфляції +12 тис. грн
Усього 37 тис. грн
- Коефіцієнт частковoї участі становитиме 0,757 (28,01:37).
- Отже, вплив факторів другого порядку на зміну рівня рентабельності виробу А за рахунок ціни буде таким:
- зміна якості продукції 10 • 0,757 = 7,57 %
- зміна попиту на продукцію 15 • 0,757 = 11,355 %
- зміна показника інфляції 12 • 0,757 = 9,084 %
Усього 28,01 %
Розрахунки фактора зміни собівартості продукції проводяться так само.
- Важливе значення для підприємства має вивчення рентабельності реалізованої продукції через відношення валового прибутку до виручки від реалізації.
- Рентабельність реалізованої продукції доцільно аналізувати, ураховуючи вплив таких факторів:
- зміна структури та асортименту продукції;
- зміна собівартості продукції;
- зміна відпускних цін на продукцію.
Для розрахунку впливу факторів на рентабельність реалізованої продукції використаємо дані табл. 7.11.
Таблиця 7.11
АНАЛІЗ РЕНТАБЕЛЬНОСТІ РЕАЛІЗОВАНОЇ ПРОДУКЦІЇ
Показники рентабельності реалізованої продукції | Виручка від реалізації, тис. грн | Собівартість реалізованої продукції, тис. грн | Рівень рентабельності, % |
1. За планом | 860 | 652 | 31,90 |
2. За планом і фактичним обсягом та структурою продукції | 896 | 680 | 31,76 |
3. Фактично за планових цін на матеріали і продукцію | 897 | 681 | 31,71 |
4. За звітом | 899 | 683 | 31,62 |
- З таблиці бачимо, що фактичний рівень рентабельності проти планового знизився на 0,28 (31,62 – 31,90) відсотка. Розрахунки факторів показали таке:
- за рахунок зміни структури рівень рентабельності знизився на (– 0,14) пункту:
31,76 – 31,90 = – 0,14;
- за рахунок зміни ціни рентабельність також знизилась на (– 0,05) пункту:
31,71 – 31,76 = – 0,05;
- за рахунок збільшення рівня витрат (собівартості продукції) рентабельність знизилась на (– 0,09) пункту:
31,62 – 31,71 = – 0,09.
- Усього рентабельність знизилась на:
– 14 + (– 0,05) + (– 0,09) = – 0,28 відсоткових пунктів.
- Кожному підприємству необхідна інформація про рентабельність його діяльності. Основним показником рентабельності підприємства є рентабельність виробництва, що розраховується як відношення прибутку від реалізації продукції до всього авансованого капіталу (суми всіх активів). В економічній літературі її часто називають загальною рентабельністю:
,
- де — рентабельність виробництва;
- — прибуток від реалізації продукції;
- — сума всіх активів (сума основного й оборотного капіталів).
- Прибуток від реалізації залежить від обсягу реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), її структури, собівартості, рівня цін, а також від фінансових результатів інших видів діяльності.
- На рівень рентабельності виробництва впливають такі фактори (табл. 7.12):
- зміна частки прибутку на 1 грн реалізованої продукції;
- зміна фондоміс ткості продукції;
- зміна оборотності оборотних коштів.
Таблиця 7.12
АНАЛІЗ РЕНТАБЕЛЬНОСТІ ВИРОБНИЦТВА ПРОДУКЦІЇ
Показник | За планом | За звітом | Відхилення |
1. Валовий прибуток, тис. грн | 40 | 170 | + 130 |
2. Реалізація продукції (без ПДВ) | 600 | 840 | + 240 |
3. Середньорічна вартість основних фондів | 500 | 2570 | + 20070 |
4. Середньорічні залишки матеріальних оборотних коштів | 400 | 450 | + 50 |
5. Середньорічна вартість виробничих фондів (ряд. 3 + ряд. 4) | 900 | 3020 | + 2120 |
6. Коефіцієнт фондомісткості продукції (ряд. 3 / ряд. 2), коп. | 83,33 | 17,50 | –65,83 |
7. Коефіцієнт закріплення оборотних коштів (ряд. 4 / ряд. 2) | 66,66 | 53,57 | – 13,09 |
8. Прибуток на 1 грн реалізованої продукції (ряд. 1 / ряд. 2), коп. | 6,66 | 20,23 | + 13,57 |
9. Рівень рентабельності виробництва (ряд. 1 / ряд. 5), % | 4,45 | 5,62 | + 1,17 |
За даними таблиці, рівень рентабельності за звітний період збільшився на 1,17 відсоткового пункту (5,62 – 4,45).
Вплив факторів на зміну рентабельності розраховується методом ланцюгових підстановок:
1. Вплив за рахунок зміни частки прибутку на 1 грн реалізованої продукції:
,
тобто вплив цього фактора становить 13,48 – 4,45 = + 9,03.
Отже, за рахунок збільшення частки прибутку на 1 грн реалізованої продукції рівень рентабельності збільшився на 9,03 відсоткового пункту.
2. Вплив за рахунок зміни фондомісткості основних виробничих фондів:
.
Порівнюємо з попереднім результатом:
24,03 – 13,48 = + 10,55.
Отже, за рахунок збільшення фондомісткості виробництва рівень рентабельності збільшився на 10,55 відсоткового пункту.
3. Вплив зміни коефіцієнта закріплення матеріальних оборотних коштів, тобто зміни тривалості обороту оборотних коштів:
5,62 – 24,03 = –18,41.
Бачимо, що за рахунок збільшення тривалості обороту оборотних коштів рівень рентабельності зменшився на 18,41 відсоткового пункту.
Отож, загальний вплив факторів становить 1,17 відсоткового пункту (9,03 + 10,55 – 18,41 = 1,17).
Created/Updated: 25.05.2018