special

Охорона праці - Москальова В.М.

5.2.2 Вимоги безпеки при експлуатації компресорних установок

Компресор – це машина для отримання стиснутого повітря, що є енергетичним джерелом для приведення в дію багатьох технологічних процесів, пневматичних інструментів та механізації інших трудомістких видів робіт.

Компресія (від лат. compression - стиснення) – стиснення повітря, газу або горючої паливно-мастильної суміші в циліндрах поршневих машин – компресорів або двигунах внутрішнього згоряння і ін.

Вимоги до безпечної експлуатації компресорних установок визначенні правилами влаштування і безпечної експлуатації стаціонарних компресорних установок повітропроводів і газопроводів.

До обладнання компресорної станції входить повітрозбірник або ресивер, призначення якого полягає у поглинанні поштовхів повітря, що надходить з компресора, тобто для вирівнювання пульсації тиску в трубопроводі. У ресивері відбувається також охолодження повітря і відокремлення вологи і масла.

При неправильній експлуатації ресивер може вибухнути. Його встановлюють поза будівлею компресорної установки, обладнують манометром, масло- і водозбірниками. Перед пуском у експлуатацію, ресивер випробовують тиском, у 1,5 рази більшим від робочого.

Повітропровід компресорної установки випробовують гідравлічним тиском, що у 2,5 разів перевищує робочий. Результати випробовувань заносять у спеціальну книгу, зареєстровану в органах Держгірпромнагляду.

Основні причини аварій, що призводять до вибуху компресорів:

  • збільшення тиску повітря вище допустимого;
  • перегрівання компресора внаслідок підвищення температури стиснутого повітря;
  • незадовільна система змащування і низька якість мастил;
  • забір запиленого повітря, неправильний монтаж і обслуговування;
  • самоспалахування газоповітряної суміші;
  • несправність контрольних приладів та пристроїв безпеки;
  • накопичення нагару та зарядів статичного струму і ін.

При адіабатичному стиснені повітря в компресорі збільшується температура стисненого повітря, яку визначають за формулою:

, (30)

де , - температура повітря до і після стиснення, С;

, - тиск повітря до і після стиснення, Па;

- показник адіабати (m=1,2-1,4).

Контроль і регулювання тиску в компресорі здійснюється запобіжними клапанами. У автоматичному режимі при збільшенні тиску компресор переводиться на холостий хід, а надлишок повітря випускається в атмосферу.

При збільшенні тиску початкова міцність металу знижується, внаслідок чого може настати неминучий вибух компресора.

При тиску 5 кг/см температура металу досягає 221С, що веде до випаровування компресорного масла, утворення нагару і вибухонебезпечної суміші, що спричиняє вибух. Вибухонебезпечні суміші утворюються також при всмоктуванні незначного забрудненого повітря.

Для запобігання вибуху передбачене повітряне або водяне охолодження та спеціальне компресорне мастило з температурою спалаху 216-240С і температурою самоспалахування понад 400С, що є вищим за температуру стиснення повітря.

До обслуговування компресорних установок допускаються особи не молодші 18 років, придатні до цієї роботи за станом здоров’я, навчені за відповідною програмою і мають посвідчення на право експлуатації компресорних установок. Знання правил обслуговування перевіряються не менше одного разу на рік.



 

Created/Updated: 25.05.2018