- Цветы и растения
- Аквариум и рыбы
- Для работы
- Для сайта
- Для обучения
- Почтовые индексы Украины
- Всяко-разно
- Электронные библиотеки
- Реестры Украины
- Старинные книги о пивоварении
- Словарь старославянских слов
- Все романы Пелевина
- 50 книг для детей
- Стругацкие, сочинения в 33 томах
- Записи Леонардо да Винчи
- Биология поведения человека
Главная Менеджмент Міжнародний менеджмент - Панченко Є. Г. |
Міжнародний менеджмент - Панченко Є. Г.
ТЕМА 5: СТРАТЕГІЯ І ПЛАНУВАННЯ В СИСТЕМІ МІЖНАРОДНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
5.1. Суть і основні елементи міжнародних стратегій
Стратегічне планування - це процес визначення основної лінії організації, довгострокових цілей і виконання планів діяльності щодо досягнення зазначених цілей
Необхідність і значення стратегічного планування в міжнародному менеджменті
• Утримання напрямку розвитку компанії в умовах диверсифікації міжнародних операцій
• Потреба в координації і інтеграції різноманітних операцій в масштабах всієї корпорації
• Належна підготовка до виникаючих нових міжнародних викликів і проривів
Переваги стратегічного планування
• Координація і моніторинг довготривалих міжнародних операцій
• Детальне опрацювання проблем, пов'язаних з політичними ризиками, конкурентами, стабільністю валютних курсів і ін.
Основні підходи до формулювання і реалізації міжнародних стратегій
• Економічний імператив
• Політичний імператив
• Адміністрати вна координація
5.2. Стратегічні орієнтації міжнародних корпорацій
• Етноцентризм - Цінності і інтереси материнської компанії є головними в стратегічних рішеннях
• Поліцентризм - стратегічні рішення змінюються від країни до країни, в яких діє компанія
• Регіоцентризм - поєднання власних інтересів фірми з інтересами своїх регіональних відділень
• Геоцентризм - інтегрування рішень в єдину глобальну систему
Таблиця 5.1.
Оціночна матриця для ринкових входів багатонаціональних корпорацій в інші країни
Вхідні стратегії | Ключові фактори середовища | ||||
Економічні | Закони | Політичні | Культурні | ||
Експорт | С | А | В | С | С+ |
Лізинг | А | В | В | А | В+ |
Виробництво за контрактом | В+ | В+ | В+ | В+ | В+ |
Спільне підприємство | А | А | В+ | В+ | А- |
Власне виробництво | А | А | А | А- | А |
Позначення: А-відмінні; В-добрі; С - задовільні
Джерело: Hodgetts R., Luthans F. International Management. - N-Y, Me Graw-Hill, Inc., 1991, p.93.
Таблиця 5.2.
Стратегічний профіль міжнародних компаній
№ | Характеристика | ЕтноЦентризм | поЛіцентризм | Регіоцентризм | Геоцентризм |
1. | Місія | Прибутковість Життєздатність | Громадське визнання (легітимність) | Прибутковість і Громадське визнання | Прибутковість і громадське визнання |
2. | Стратегія | Глобальна інтеграція | Національна чутливість | Регіональна інтеграція і національна чуйність | Глобальна інтеграція і національна чуйність |
3. | Характер управління | Зверху вниз | Знизу вгору | Переговори на місцевому рівні | Переговори на всіх рівнях |
4. | Організаційні структури | Ієрархія продуктових відділень | Ієрархія географічних відділень | Продуктово- географічна матриця | Мережа організацій |
5. | Культура | Країни походження | Країни господаря | Регіональна | Глобальна |
6. | Технологія | Масове виробництво | Серійне виробництво | Гнучке виробництво | Гнучке виробництво |
7. | Маркетинг | Продукція країни походження | Локальні продукти | Регіональна продукція | |
8. | Фінанси | Репатріація прибутку | Утримання прибутку | Регіональний розподіл | Глобальний розподіл |
9. | Персонал | Ключові посади експатріанти | Ключаві посади місцеві | Регіональна ротація | Глобальна ротація |
Джерело : Columbie Journal of World Business.- Summer 1985, pp.5-6
Варіанти формулювання цілей транснаціональних корпорацій
а) Прибутковість
• Рівень прибутків
• Оборотність активів, інвестицій, капіталу, продаж
• Щорічний ріст прибутку
• Щорічний ріст виплат на акцію
б) Маркетинг
• Загальний обсяг продаж
• Ринкова частка - всесвітня, регіональна, країни
• Зростання обсягу продаж
• Зростання долі на ринку
• Інтеграція ринків окремих країн для підвищення ефективності маркетингу
в) Виробництво
• Співвідношення між обсягами зарубіжного і внутрішнього виробництва
• Масштабність економіки завдяки міжнародній виробничій інтеграції
• Якість і витрати на контроль
• Запровадження методів виробництва на основі ефективних витрат
г) Фінанси
• Фінансування зовнішньоекономічної діяльності - нерозподілений прибуток чи локальні борги
• Оподаткування - мінімізація глобальних податкових платежів
• Оптимізація структури капіталу
• Менеджмент валютних операцій - мінімізація збитків при коливаннях валютних курсів
д) Персонал
• Розвиток менеджерів із глобальною орієнтацією
• Розвиток менеджменту в країнах-господарях
Джерело:
PhatakA. International Dimension of Management. 2d ed. - Boston: PWS Kent Publishing, 1989, p.72
5.3. Основні типи міжнародних стратегій
Таблиця 5.3.
Основні характеристики окремих стратегій зовнішньоекономічної (закордонної) експансії
Назва стратегії, приклад | Характерні ознаки | Позитивні риси | Негативні риси |
Міжнародна стратегія
| Тиражування однієї й тієї ж продукції в різних країнах. Концентрація виробництва в країні походження. Розміщення виробництва і маркетингу в інших країнах | Відносно низькі витрати на виробництво завдяки передачі основних умінь і продуктів, що використовуються в країні
| Відсутність адаптації до місцевих умов. Обмежені вигоди від масштабів виробництва і місцевих умов
|
Мультидержавна стратегія
| Індивідуалізація продукції для різних ринків. Розміщення виробництва, маркетингу в багатьох різних країнах
| Адаптація до місцевих умов
| Обмежена передача знань і продуктів між країнами. Обмежені вигоди від масштабів виробництва та розташування |
Глобальна стратегія
| Централізоване виробництво і маркетинг розташовані в країнах з найменшими виробничими витратами | Вигоди від відповідної локалізації основних процесів. Результати від економії на масштабах | Відсутність адаптації до місцевих умов
|
Транснаціональна стратегія
| Одночасне врахування економії на масштабах і передачі знань та продуктів між країнами
| Вигоди від ефекту масштабів і адаптації до місцевих умов
| Небезпека відсутності концентрації на витратах та місцевих ринках і прийняття міжнародної стратегії |
Таблиця 5-4
Матриця вибору стратегії зовнішньоекономічної експансії
Тиск щодо адаптації до місцевих умов | |||
Слабкий | Сильний | ||
Тиск ЩОДО ЗНИЖЕННЯ витрат | Сильний
| Глобальна стратегія
| Транснаціональна стратегія
|
Слабкий
| Міжнародна стратегія | Мультидержавна стратегія |
5.4. Стратегія глобального розміщення виробництва
Складові глобального розміщення виробництва
5.5.Стратегія і організація імпорту
а) Процедурні аспекти
• Митні правила і процедури
• Навички спілкування з митними установами
• Використання брокера з імпорту
• Ключове значення коносаменту (розписка за товари при перевезенні, контракт, документ, що засвідчує право власності).
б) Економічні аспекти
• Стратегія
• Маркетинг (ціна, якість, ринок, конкуренти, зв'язок з іноземним постачальником)
• Технологія
• Безперервність і прискорення поставок
5.6. Стратегія і організація експорту
а) Вибір методу експорту
• Вертикальна інтеграція
• Експорт через посередників
б) Розробка і реалізації стратегії
• Оцінка експортного потенціалу
• Консультації експертів
• Вибір ринків
• Формулювання стратегії експорту (цілі, тактика, план-графік дій, граничні строки, розподіл ресурсів)
• Доставка товару на ринок
5.7. Особливості планування в транснаціональних корпораціях
• Потенціальний конфлікт між цілями самої корпорації з одного боку, і економічними і політичними цілями країн-господарів в яких оперують корпорації, з іншого боку. В переважній більшості країн вирішальну роль у запобіганні таких конфліктів відіграють уряди і їх установи.
Приклад. Міністерство міжнародної торгівлі і промисловості Японії планує на п'ять років розвиток національної економіки і у складі п'ятирічного плану передбачає у відсотках зростання експорту окремих продуктів.
• Можливі підстави для конфліктування корпоративних і національних
цілей
• Невідповідність між сприятливим балансом платежів у країну (поліпшення життєвих стандартів для її громадян) і цілями транснаціональних компаній
• Співвідношення між прибутковістю зарубіжних підрозділів і репатріацією прибутку до штаб-квартири компанії.
• Негативний вплив потоків прибутку на баланс платежів країн-господарів
• Вплив державних чиновників на планування діяльності міжнародних компаній в інших країнах (різні позиції, досвід, цінності у менеджерів і чиновників).
Мал. 5-2. Процес планування в міжнародній компанії "Мацусіта" (Японія)
ДЖЕРЕЛО: Как работают японские предприятия. Сокр. пер. с Экономика, 1989, с.80.
Таблиці 5.4.
Порівняльний зміст міжнародних контрактів купівлі-продажу
№№ | Міжнародна комерційна практика | №№ | Рекомендації МЗЕЗТ України |
1. | Преамбула | 1. | Назва, номер договору (контракту), дата і місце його підписання |
2. | Предмет контракту | 2, | Преамбула |
3. | Кількість | 3. | Предмет договору (контракту) |
4. | Якість | 4. | Кількість та окіст товарів |
5. | Термін і дата поставки | 5. | Базисні умови поставки товарів |
6. | Базисні умови поставки | 6. | Ціна та загальна вартість контракту |
7. | Ціна | 7. | Умови платежів |
8. | Платіж | 8. | Умови здачі (приймання) товару (робіт, послуг) |
9. | Упаковка | 9. | Упаковка та маркірування |
10. | Порядок відвантаження | 10. | Форс-мажорні обставини |
11. | 3адача - приймання | 11. | Санкції та рекламації |
12. | Рекламації | 12. | Арбітраж |
13. | Гарантії | 13. | Юридичні адреси, поштові та платіжні реквізити сторін |
14. | Умови виконання договору і санкції | 14. | Додаткові Умови, що визначаються за домовленістю сторін |
15. | Форс-мажорпі обставини | • страхування | |
16. | Арбітраж | • гарантії якості | |
17. | Транспортні умови | • умови залучення виконавців контракту, агентів, перевізників | |
18. | Експортні і імпортні ліцензії | • визначення норм (розвантаження) | |
• умови передачі технічної документації на товар, збереження | |||
торгових марок | |||
• порядок сплати податків, мита, зборів | |||
• різного роду захисні застереження | |||
• з якого моменту контракт починає діяти | |||
• кількість підписаних примірників контракту | |||
• можливість та порядок внесення доповнень та змін до контракту та ін. | |||
Джерело: Герчикова И.Н. Маркетинг и международное коммерческое право. - М.: Внешторгиздат, 1990, с.111-130 | Джерело: Положення про форму зовнішньоекономічних договорів (контрактів) - Урядовий кур'єр, 1995. 02.11. с.8 |
Джерело: Герчикова И.Н. Маркетинг и международноекоммерческое право. - М.: Внешторгиздат, 1990, с.111-130, Положення про форму зовнішньоекономічнихдоговорів (контрактів) - Урядовий кур'єр, 1995. 02.11. с.8
Created/Updated: 25.05.2018