- Цветы и растения
- Аквариум и рыбы
- Для работы
- Для сайта
- Для обучения
- Почтовые индексы Украины
- Всяко-разно
- Электронные библиотеки
- Реестры Украины
- Старинные книги о пивоварении
- Словарь старославянских слов
- Все романы Пелевина
- 50 книг для детей
- Стругацкие, сочинения в 33 томах
- Записи Леонардо да Винчи
- Биология поведения человека
Главная Маркетинг Маркетинг - Примак Т.О. |
Маркетинг - Примак Т.О.
6.5. Пропаганда і паблік рилейшнз
Стан ринку в Україні вимагає від підприємств для формування попиту на свою продукцію не тільки встановлювати конструктивні зв'язки з клієнтами, дилерами та постачальниками, а й тісно співпрацювати з громадськістю, тобто створювати коло заінтересованих потенційних споживачів, поширюючи позитивну інформацію про себе та виправляючи через засоби масової інформації думку про події, які не є виграшними для них або їх товару. Для досягнення цієї мети застосовують такі складові комплексу маркетингових комунікацій, як паблік рилейшнз та пропаганда.
У маркетингу пропаганда не посідає значного місця в рейтингу засобів маркетингових комунікацій щодо охоплення аудиторії та передбачає добровільне, безоплатне інформування суспільства індивідуумом через коло його власних знайомих. Йдеться про те, що, з одного боку, споживач, який купив товар, обов'язково поділиться новиною зі своїми знайомими та родичами. Якщо покупка була вдалою, він порадить їм також придбати цей товар, виходячи з міркування: "Якщо мені добре, треба, щоб і вам було добре". Якщо куплений товар не сподобається, то споживач повідомить про це з метою порадити близьким не купувати його.
З іншого боку, працівник підприємства, який добре знає технологію виготовлення продукту чи особливі властивості товару власного підприємства, без будь-яких корисливих мотивів запропонує своїм близьким скористатися (або не скористатися) ним (на відміну від планових заходів комунікаційної політики, у тому числі й паблік ри-лейшнз, а також персонального продажу, де ставиться мета продажу якомога більшої кількості товару).
Крім того, пропаганда використовується в політиці та релігії, коли йдеться про фанатичне пропагування будь-якої ідеї.
Зіставлення пропаганди та паблік рилейшнз свідчить, що вони є мистецтвом переконання людей і впливу на їхню думку. Але пропаганда здійснюється особою, яка прямо не зацікавлена у поліпшенні показників діяльності підприємства, тобто вона не передбачає кризових ситуацій і не запобігає їм, а також не підтримує готовність у потенційного споживача до необхідних змін. У паблік рилейшнз і пропаганді передбачається двобічне спілкування, тобто діалог. Логіка паблік рилейшнз та пропаганди більшою мірою спрямована на досягнення консенсусу в процесі купівлі-продажу, а не на досягнення конкретного результату.
Напрями зусиль пропаганди і паблік рилейшнз у маркетингу схематично показано на рис. 6.1. Ці засоби мають як спільні риси, так і відмінності (табл. 6.4).
Як і кожна складова комплексу маркетингових комунікацій, паблік рилейшнз та пропаганда мають свій набір інструментів.
У родині або в невеликому колі друзів, знайомих немає серйозних перешкод для спілкування і вільного обміну думками, але навіть тут цілком можливе недостатнє розуміння. У суспільному або комерційному житті "члени родини" віддалені один від одного, і відсутність особистого контакту заважає налагодженню співробітництва і досягненню взаєморозуміння. Фахівці з паблік рилейшнз використовують сучасні методи спілкування і переконання для наведення "інформаційних мостів" та формування взаєморозуміння. Цьому сприяють репутація, наявний досвід та культурні чинники. Важливі складові більшості програм паблік рилейшнз щодо завоювання надійної репутації — створення атмосфери довіри і здійснення єдиної стратегії.
Діяльність паблік рилейшнз складається з двох відносно самостійних напрямів: пабліситі та спонсорства. Пабліситі — різноманітні форми поширення позитивної інформації про підприємс-
Суспільство Окремі об'єкти суспільства
Бізнес Влада Формальні, ділові Неформальні
стосунки емоційні стосунки
з окремими з окремими
працівниками працівниками
інших підприємств інших підприємств
Рис. 6.1. Напрями зусиль пропаганди та паблік рилейшнз у маркетингу
Таблиця 6.4
Порівняльні характеристики паблік рилейшнз та пропаганди
Параметри, що порівнюються | Паблік рилейшнз | Пропаганда |
1 | 2 | 3 |
Мета | Створення позитивної суспільної думки та завоювання прихильного ставлення цільових аудиторій, окремих соціальних груп | Інформаційний вплив на громадськість з метою поширення інформації про певну організацію та її діяльність на підставі власних переконань індивіда |
Найтиповіші способи поширення | Засоби масової інформації та набір акцій з формування суспільних зв'язків | Особистий контакт |
Характер здійснення заходів | Неперервний та систематичний процес | Проводиться разово, непостійно |
Система | Інтегрована | Неінтегрована |
Об'єкт | Ідеологія, світосприйняття, мода, стиль тощо | Товар (послуга), діяльність фірми, певної організації |
Продовження табл. 6.4
1 | 2 | 3 |
Предмет | Суспільні процеси та взаємозв'язки | Взаємозв'язок індивіда із суспільством через коло його знайомих |
Постановник завдань | Керівництво фірми, партії, уряд | Індивід (працівник фірми або споживач) |
Основне завдання | Збільшення товарообігу, поліпшення економічних показників підприємства через формування прихильного ставлення суспільства до фірми та її товару; популяризація політики організації | Вихід емоцій, спричинених ознайомленням з товаром та його придбанням |
Принципи | Реальності Сумлінного служіння суспільству Чесності, відкритості Науковості Системності Оперативності Комплексності Етичності Партнерства Демократії Альтернативності Громадського консенсусу Технологічності Довгостроковості | Демократії Довіри Технологічності Емоційності Опіки Добровільності Стихійності Непостійності Короткостроковості |
Функції | Дослідницько-аналітична Прогностична Інформаційно-комунікативна Організаційно-технологічна Управлінська Лобіювання Консультативно-методична Регулятивно-контрольна | Інформативно-комунікативна Регулювання емоційного стану індивіда Пропагандистська |
Охоплення аудиторії | Широке | Одиничне, не масове |
Вартість проведення | — | Переважно висока |
Довіра до інформації | Відносно висока, оскільки її подають у вигляді новин від імені авторитетних осіб |
|
Закінчення табл. 6.4
1 | 2 | 3 |
Контроль над інформацією | Частково можливий | Неможливий |
Можливість самостійного існування | Можливе | Майже неможливе |
Інструменти | Публікації: щорічні звіти, брошури, статті, інформаційні бюлетені, журнали, аудіовізуальні матеріали, які виходять з ініціативи та за погодженням керівництва фірми (підприємства) Заходи: прес-конференції, семінари, виставки, змагання, конкурси, ювілеї, субсидіювання різних культурних або спортивних заходів, тематика яких пов'язана з діяльністю фірми непрямим способом Новини: формування новин із будь-якої події Виступи: інтерв'ю, переговори, виступи на зустрічах, часто підготовлені фахівцями Фінансова підтримка певної події у фірмі Засоби візуальної ідентичності: власний візуальний образ фірми або її керівництва, логотип, папір для письма з водяними знаками, брошури, печатки, ділові форми, візитні картки, стиль та дизайн приміщень, фасон уніформи | Публікації: статті, вірші, книги, які друкуються за матеріалами власника і з його власної ініціативи Заходи: згадування індивідуумом у побутових розмовах особисто, по телефону, в листах про те, який товар чи фірма йому сподобались або не сподобались Новини: поширення "чуток" Виступи: самостійно підготовлені індивідуумом тости, доповіді, проведення переговорів, де пропагандист з власної ініціативи згадує про те, що йому сподобалось або не сподобалось |
тво та його продукцію через засоби масової інформації або безпосередньо зі сцени.
Спонсорство — система взаємовигідних договірних відносин між спонсором і субсидованою стороною. Аналіз діяльності паблік рилейшнз багатьох фірм свідчить про наявність двох видів спонсорства: пряме спонсорство та благодійна діяльність (меценатство). При цьому спонсорувати можна окремих осіб, організації чи проведення певних спортивних, мистецьких та інших акцій.
Created/Updated: 25.05.2018